Krok první: Příprava projektové dokumentace
K tomu, aby bylo možno zahájit celý proces vyřizování stavebního povolení, je nezbytné mít k dispozici projektovou dokumentaci ve stupni pro stavební povolení (DSP). Nezbytným předpokladem pro její vyhotovení jsou kvalitní podklady. Především se jedná o:
- vyjádření k existenci inženýrských sítí na stavební parcele a v jejím bezprostředním okolí; vyjádření na žádost vydají provozovatelé inženýrských sítí (EON, ČEZ, CETIN, VAK apod.), kteří zároveň podají informace o podmínkách u sítí, na které se bude stavba připojovat,
- zajištění inženýrsko-geologického a hydrogeologického průzkumu, a to z důvodu zjištění podmínek pro založení budoucí stavby a vsakovacích poměrů,
- geodetické zaměření pozemku, podle něhož je následně možno stavbu osadit do terénu,
- zajištění územněplánovacích informací v podobě stanoviska místního odboru územního plánování, jež musí obsahovat informace o možnostech stavby na předmětném pozemku, případná architektonická omezení, natočení domu, zastavitelnost pozemku a případné další aspekty, jež bude nutné dodržet pro hladký průběh stavebního řízení,
- specifické podmínky a žádosti, se kterými bude třeba počítat u staveb v oblastech národních parků a CHKO (jedná se zpravidla o architektonická omezení, např. předepsaný sklon střechy, tvar domu apod.), stejně jako u staveb v rámci památkově chráněných oblastí, kde mohou klást specifické požadavky památkáři.
Zákonná lhůta pro vydání většiny dokumentů a stanovisek bývá zpravidla 30 dnů. Na získání všech podkladů pro projektovou dokumentaci je tak obvykle dobré si vyčlenit zhruba 20 až 40 pracovních dnů.
Krok druhý: Realizace projektové dokumentace
Po získání výše zmíněných podkladů lze přejít k samotnému projektování stavby. Nezbytnou součást projektové dokumentace pak musí tvořit jak stavební výkresy, tak dokumentace od všech profesí, které se v projektu vyskytnou: Základ představují výkresy ZTI (tedy řešení vodovodní infrastruktury a kanalizace), dále elektroinstalace, vytápění a vzduchotechnika, vyžadován může být též projekt připojení pozemku na komunikaci.
Dále je třeba k projektové dokumentaci přiložit:
- statické posouzení,
- průkaz energetické náročnosti budovy (PENB), který je zároveň jednou z důležitých položek při podávání žádosti o dotaci v programu Nová zelená úsporám (NZÚ),
- požárněbezpečnostní řešení (PBŘ).
Teprve s kompletně vyhotovenou projektovou dokumentací můžete přistoupit k vyřizování stavebního povolení. Vyřízení projektové dokumentace včetně všech nezbytných podkladů a příloh by mělo být hotovo do 45 pracovních dnů.
Krok třetí: Zajištění stanovisek a souhlasů
Dalším nezbytným krokem je zajištění stanovisek a povolení od provozovatelů inženýrských sítí, krajské hygienické stanice, obce a odboru životního prostředí, případně památkářů a národního parku:
- provozovatelé inženýrských sítí vydají dle situace „povolení práce v ochranném pásmu sítě“ či „schválení napojení na inženýrskou síť“,
- žádost o stanovisko ke stavbě od příslušné krajské hygienická stanice, která posoudí zejména vlivy domu na okolí (např. hlučnost tepelného čerpadla apod.),
- zajištění stanovisek na místním odboru životního prostředí – jedná se například o stanovisko k ochraně ovzduší (např. pokud je součástí domu krb) či poměrně komplikovanou žádost o vynětí ze zemědělského půdního fondu (ZPF), k níž je nezbytné připravit výpočet pro vynětí ze ZPF, přiložit obrazovou dokumentaci kopané sondy na pozemku pro stanovení výšky ornice, popsat vrstvy půdy v místě a napsat krátkou zprávu, jak bude se skrytou ornicí nakládáno; současně s těmito dílčími stanovisky je třeba zažádat o „Koordinované stanovisko odboru životního prostředí“,
- zajištění souhlasu obce,
- případně též stanovisko a souhlas k připojení na komunikaci, které na základě předložené projektové dokumentace dopravního řešení stavby vydá správce dotčené komunikace (zpravidla obec),
- zajištění závazného stanoviska odboru územního plánování, případně zajištění stanoviska národního parku a památkářů, pokud je to potřeba.
Zajištění stanovisek a souhlasů trvá zhruba 60 kalendářních dní. V případě nezbytných zásahů do projektové dokumentace, přetíženosti dotyčných institucí či nesouhlasu některého z orgánů a nezbytné následné úpravy dokumentace se vyřizování dokumentů může o několik týdnů protáhnout, třeba i na dvojnásobek.
Krok čtvrtý: Stavební povolení a žádost o vydání společného povolení
Celý proces lze realizovat formou žádosti o vydání společného povolení, které umožní získat stanoviska jednotlivých orgánů v rámci jedné žádosti.
I při této variantě je ovšem třeba myslet také na zajištění souhlasu s umístěním stavby ze strany sousedů a majitelů okolních pozemků. Ti sice nemají při udělování stavebního povolení právo veta, jejich případný nesouhlas by ale mohl celou přípravu stavby i její realizaci značně protáhnout.
Celý proces lze obvykle urychlit tak, že investor získá příslušná vyjádření ve formě podpisů sám a přiloží je k žádosti adresované stavebnímu úřadu. Pokud případně investor souhlasy předem nezíská, stavební úřad stavební řízení zahájí s tím, že si jejich stanoviska vyžádá následně, což ale může celý proces výrazně prodloužit a zkomplikovat. Vyšší je v takovém případě i správní poplatek. Komplikace mohou nastat také v případě probíhajícího dědického řízení apod. Pokud by se někdo z dotyčných proti případnému již vydanému stavebnímu povolení odvolal, bude celá záležitost postoupena krajskému úřadu, čímž dojde k dalším průtahům.
Platnost vydaného stavebního povolení činí 2 roky. Pokud byste z nějakých důvodů stavbu v této lhůtě nezapočali, povolení bude třeba vyřídit znovu.